tiistai 19. elokuuta 2008

Suomu kansainvälistyy edelleen

Olin eilen Kuusamo Lapland –hankeen strategiaseminaarissa Kuusamossa. Kemijärveltä meitä oli allekirjoittaneen lisäksi, elinkeino- ja matkailusihteeri Auli Narkilahti ja uusi suomulainen Raija Wilson. Raija on aloittanut Suomun kehittämishankkeen projektipäällikkönä pari viikkoa sitten. Kokouskavereiden kuva on tässä vierellä. Kuva ei ole erityisen laadukas, eipä tunnu uusi kamerakaan tottelevan ajatusta ja tahtoa.

Raijalle Suomu on aiemmin tullut tutuksi laskettelumatkoista. Matkailutyökokemusta hänelle on kertynyt Aurinkomatkoilla ja Tjäreborgilla, ulkomailla hän on asunut 17 vuotta Englannissa, ollut siellä 2 matkanjärjestäjän (joista toinen oli erikoistunut murtomaahiihtoon), 1 matkatoimiston palveluksessa sekä tehden perheyrityksessä puutavarakauppaa sekä 5 vuotta Alaskassa, missä veti seikkailumatkoihin erikoistunutta keskusvaraamoa. Suomulle hän on siirtymässä Espoon kaupungin palveluksesta. Hän on opiskellut Helsingin Kauppakorkeakoulussa markkinointia, talousmaantiedettä ja matkailua.

Suomun kehittämishanke kestää vuoden 2009 loppuun ja siinä kehitetään Suomun alueen palvelutarjontaa ja vastataan kehittämisen muutostarpeisiin. Alueen ja yritysten kansainvälistymistä edistetään, että saadaan lisää kansainvälisiä asiakkaita ja toimivia suhteita matkanjärjestäjiin. Hankkeella parannetaan toimivien ja uusien yritysten toiminnan edellytyksiä ja nopeutetaan liiketoiminnan kehittymistä alueella. Hanke tuo tarpeellisia lisäresursseja Suomun kehittämistyöhön.

Kuusamo Lapland-hanke on osa tätä kansainvälistymistä. Mukana hankkeessa on viisi kuntaa ja kaupunkia, seitsemän matkailukeskusta, viisi kansallispuistoa ja 51 matkailuyritystä. Suomulta on mukana kolme yritystä. Suomu vieläon pieni kohde ja yhteistyöllä halutaan sitä, että jatkossa kun majoituskapasiteettia ja yrityksiä alueella on enemmän, voidaan chartereita saada sekä Kuusamon, että Rovaniemen kenttien kautta. Oman lentokentän saaminen saattaa kestää :) Ulkomaalaisista matkanjärjestäjistä useimmat haluavat toimia isojen toimijoiden kanssa ja samaan 235-paikkaiseen lentokoneeseen( tai isompaan) sopii asiakkaita moneen yritykseen ja vaikka useampaan tunturikohteeseenkin.

Kuusamo Lapland-hankkeella lisätään siis näkyvyyttä kansainvälisillä matkailumarkkinoilla. Pääkohteet markkinoinnissa ovat Iso-Britannia, Venäjä, Ukraina ja Benelux-maat. Hanke kestää vuoden 2010 loppuun.

Lopuksi piti tietysti keksiä otsikko tälle kirjoitukselle. Minua rupesi itsekseni hymyilyttämään, kun kirjasin otsikoksi ensin Suomu kansainvälistyy. Meillähän on jo nyt Suomulla kolme muualta Euroopasta tullutta yritystä ja joulukuun asiakkaista enemmän puolet muita kuin kotimaisia matkailijoita. Lisäsin otsikkoon sanan edelleen.




Ei kommentteja: