perjantai 12. syyskuuta 2008

Yrittäjä ole tarkkana


Tapahtui päivänä muutamana, että puhelimeni soi ja siellä soitti kauppias yrityksestä, jonka nimi oli ruotsalaisperäinen. Hän kertoi, että joku yksityishenkilö on heitä lähestynyt rekisteröidäkseen minun viereistä domainia eli nettiosoitetta. Heillä kuulemma on velvollisuus soittaa ensin minulle ja kysyä, haluanko minä sen rekisteröidä. Asiaa kummastellen keskustelimme hetken ja sitten sanoin, että otetaan. Hän esitti muutaman lisäkysymyksen ja minä vastasin että joo, joo, laita laskua tulemaan.

Olin hopuissani ja lähdin ajelemaan iltapäivän hommiin. Puolentuntia kestävän ajon aikana ajattelin, että enhän minä tarvitse niitä osoitteita ja suunnittelin peruuttavani kaupan, kunhan saan yhteystiedot.

Yhteystiedot tulivatkin laskun muodossa noin viikon kuluttua. Lasku oli enemmän kuin puolta suurempi, kuin ajattelin sen olevan. Nyt oli kuitenkin selvyys, kenen kanssa olen ollut kaupoissa.

Laitoin sähköpostia, jossa kerroin, että haluan peruuttaa kaupan. Sain kuulla, että se ei ole mahdollista. Suullinen kauppa on tehty ja he ovat minulle kaupanvahvistuksen laittaneet faxilla ja faxista on tallella kuittaus, että perille on tullut. Sanoin, että ei minulla ole faxia. He, että jossain, kaiketi virallisessa rekisterissä on numero. On minulla kyllä aiemmin ollut sellainen numero, mutta sitä faxia en ole saanut vieläkään.

Minulle kerrottiin, että ostamistani domaineista on muutaman minuutin kuuluttua kaupasta
liikenne ohjattu pääosoitteeseeni ja koska he ovat vain ”alihankkijoita”, he eivät voi kauppaa peruuttaa. Mitään domainien hallintaan oikeuttavia salasanoja en ole saanut, tosin en ole laskuakaan vielä maksanut.

Varmemmaksi vakuudeksi sähköpostin liitteenä oli äänite myyntikeskustelusta, jota en ollut koskaan kieltänyt, ainoastaan sanonut, etten ollut ymmärtänyt ostaneeni noin paljon tavaraa ja haluan peruuttaa kaupan. Äänitteen he kertoivat olevan ihan heidän sisäiseen koulutuskäyttöönsä, mutta näköjään äänite lähetetään asiakkaille tarvittaessa.

Kirjoitin tämän kokemukseni sen takia, että muutkin yrittäjät ja yritykset muistaisivat, että puhelinkeskustelut äänitetään ja yritysten välisessä liiketoiminnassa suullinen kauppa on pitävä, koska sitä ei näemmä voi tai saa peruuttaa.

Valitettavasti kokemani, mielestäni epäreilun kohtelun, joutuu nyt maksamaan muu vastaavantyyppinen luettelo- ja mediakauppa. Markkinointibudjettini meni koko loppuvuodeksi. Vastaisuudessa yrityksessämme puhelinkeskustelut myyjien kanssa avataan kysymällä, meneekö tämä nauhalle. Lisäksi meillä tehdään jatkossa pääsääntöisesti vain kirjallisia kauppoja ja jos kaupat poikkeuksellisesti sovitaan suullisesti, meillä vaaditaan ennen kaupan hyväksymistä kirjallinen tilausvahvistus, joka myös meidän vielä pitää hyväksyä.


Tässä alla on vielä sähköpostiini tullut kommentti yllä olevaan.

Kommentti.

Suojattuja toiminimiä (yrityksiä) koskevia domaineja ei voida tuolla tavoin markkinoida tai edes ottaa ETA-alueella käyttöön. Tuontyyppiset tarjoukset ovat oikeudettomia ja samalla merkityksettömiä. Mikäli tuollainen suojattu tai "läheinen" domain otetaan jossain käyttöön, asia voidaan oikaista läpihuutojuttuna lähimmän oikeusistuimen kautta. Tämä edellyttää sitä, että domain loukkaa yrityksen suojattua toiminimeä. Tuttavani sai krijallisesti vastaavia "ehdotuksia" omasta toiminimestään. Lainopillinen neuvo oli, ettei noista pidä välittää. Vielä vähemmän "varata" tai maksaa, jos aiheeton lasku tuli. Domaineja ei yleensä tarjota, ne haetaan itse. Suomessa päävastaavana on Ficora eli viestintävirasto, jossa fi-päätteiset domainit ovat hallinnassa. Nyrkkisääntönä on, että Sirpalle esitetty tarjous on tyypiltään pelkkää vedätystä ihan periaatteessa.

KRP:stä (Keskusrikospoliisi) minulle selvitettiin puolestaan kauppojen sopimisesta. Laskun maksu edellyttää todennettavaa molemminpuolista sopimusta. Tuollainen äänitetty keskustelu on veteen piirretty viiva. Kuluttajasuojalain mukaan kauppa voidaan aina perua, etenkin jos tuote ei ole sopimuksen mukainen. Mikäli laskua aletaan karhuta, voi asian aina jättää KRP:n selvitettäväksi. Meidän osaltamme vihjaus tähän suuntaan keskeytti perimistoimet ja asia hoitui "harvinaisen nopeasti" kuntoon. Tällaiset vedätyspuhelut kannattaa laittaa muistiin ja niistä raportoida KRP:hen. Siellä on ollut vuosien varrella isot ruuhkat tämäntyyppisiä asioita. He ottavat mielellään tietoa vastaan näistä vedätyksistä.

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Ei syöksylaskijoita vaan huijareita kaikki tyynni !

Oulun Jukka